Fastighetens historik

Husets byggherre hette James Svensson. Han föddes i Gravarne (nuvarande Kungshamn) 1869. Han tog sig till Göteborg som 16-åring, med allt han ägde i en liten trälåda. Flitig och energisk arbetade han sig upp inom charkbranschen.

James Svensson, Byggherre

När James byggde fastigheten på Ö.Husargatan 25 var han 33 år gammal. Han byggde den för att bosätta sig här. Hans lägenhet låg på andra våning på Övre Husargatan 25A. Lagom högt, med rummen ut mot en på den tiden lugn och vacker gata. I lägenheten finns ännu idag en extra fin kakelugn från Uppsala-Ekeby.

Vid uppförandet av fastigheten beordrade han extra pålning till grunden, långt över det stipulerade antalet pålar och blev då en del häcklad för överdriven försiktighet. Han var ändå stolt över att ha byggt ett så gediget hus. Därav att fastigheten står kvar.

James var försiktig och kvalitetsmedveten i allt han företog sig. James handlade med kött och hade även en charkbutik i Basar Alliance.I affärer förespråkade han kontant- och bytes-handel framför lån i bank. Hans stora intresse var Bohusläns folk- och kulturminneshistoria. Han både startade och gav stöd till olika projekt och föreningar, bland annat Vikarvet.

James och Maria hade 7 barn. Äldsta dottern Signhild, gift med Lambert Häller, bodde med man och barn hela sitt liv på 25B. Signhild var konstnär och författarinna, bland annat "Minor i farleden", en skildring från Smögen under första världskriget. Hon har skapat de dockskåp som sedan donerades till Stadsbiblioteket på Götaplatsen.

James och Marias yngsta son David Saemund med familj bodde också ett antal år på 25B, likaså barnbarnen Sten Häller (25A) och Birgitta Knapp (25B) med sina familjer. James Svensson avled 1945.

Ovanstående text: Lars Celander, barnbarnsbarn till James Svensson.

Utöver dagens, har många andra verksamheter funnits i huset bl.a. ångbageri, blomsterbutik, pälsaffär och antikvitetsaffär.

Bilderna och texten från Lars Celander.

Nedan finner ni de gamla ritningarna på vår fastighet som då var 5 våningar hög.