Göteborgs historia

På Gustaf Adolfs torg i centrala Göteborg står Gustav II Adolf staty och pekar ner från sin upphöjda position. Enligt myten ska han ha sagt ”Här ska staden ligga” när han grundade dagens Göteborg som fick sina stadsprivilegier 1621.

Men historien börjar långt tidigare. Lödöse, fyra mil uppåt Göta Älv, kan ses som Göteborgs medeltida föregångare. Den var en av det medeltida Sveriges viktigaste stadsbildningar. Lödöse låg dock för långt från Göta älvs mynning – Sveriges port mot väster – och därför anlades en ny
stad, Nya Lödöse på 1400-talet vid Säveåns utlopp där Gamlestaden ligger idag.

På 1300-talet byggdes också Gamla Älvsborgs fästning vid Klippan i nuvarande stadsdelen Majorna. Två gånger erövrades fästningen av danskarna, 1563 och 1612. Svenskarna tvingades betala enorma lösensummor – Älvsborgs lösen – för att få tillbaka fästningen.

1600-talet

I början av 1600-talet anlades så en stad med namnet Göteborg på Norra Älvstranden, alldeles öster om Älvsborgsbrons norra fäste av Karl IX, far till Gustav II Adolf. Den förstördes av danskarna i kriget 1611.
En kyrkoruin och en del andra lämningar finns kvar.
När sedan Gustav II Adolf började uppbyggnaden av dagens Göteborg valde han att lägga staden vid Utrella, dagens Otterhällan.

1700-talet

På 1700-talet blev Göteborg ett viktigt centrum i norra Europa. Vid 1700-talets mitt hade staden över 10 000 invånare. Rika sillfångster gjorde Göteborg till landets största fiskestad.
Svenska Ostindiska Kompaniet grundades 1731 och blev Sveriges första internationella handelsföretag. Göteborg blev då centrum i Europa för handel med produkter från Kina och Fjärran Östern som te, porslin,
kryddor, siden mm.

1800-talet

Fram till mitten av 1800-talet präglades Göteborg av handels- och sjöfartsverksamheten. Under denna tid grundades flera mekaniska verkstäder, Göteborgs Mekaniska Verkstad, AB Lindholmens
Varv och Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, vilka kom att utvecklas till tre av Sveriges största varv (idag återstår endast ett reparationsvarv).

Sjöfarten har sedan grundandet varit Göteborgs nerv. Vid 1900-talets början hade Göteborg blivit Skandinaviens viktigaste exporthamn, rederierna hade vuxit sig stora och skeppsvarven dominerade
industrin. Senare kom Volvo och SKF.

Den stora dominansen av tung verkstadsindustri gjorde att Göteborg drabbades extra hårt av 1970-talets varvskris. De stora skeppsvarven, Götaverken, Lindholmen och Eriksberg försvann nästan helt ur stadens
näringsliv. Istället växte sig miljöteknik och It sig starkt. Volvo och SKF har fortsatt att vara några av stadens viktigaste inkomstkällor.

Läs om Storbranden i Göteborg 1804 i artikeln Lågornas Rov
http://www.vartgoteborg.se

Under Vårt Göteborg kan du finna  mängder av artiklar och foton från gångna tiden.Sök under Gamla Göteborg.
Utmärkt läsning!

Källa Göteborgs Stad
20111028